رکورد تولید پتروشیمی تندگویان

در حالی که این روز ها مردم برای واکسن صف کشیدن و توی مجلس هم جلسات بررسی صلاحیت وزرای دولت داره برگزار میشه خبری از رکورد تولید پتروشیمی تندگویان برای نفتی ها قابل توجه بود. این خبر رو دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی  اعلام کرده و گفته،  در دوسال گذشته با اجرای چندین طرح در زمینه های بومی سازی کاتالیست پالادیوم، اورهال کمپرسورها، مبدل‌های حرارتی و  ارتقای سیستم‌های کنترل سعی در رفع موانع و گلوگاه‌های تولید داشته اند که این باعث شده  نسبت تولید به ظرفیت اسمی پتروشیمی شهید تندگویان بیش از ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر بشه.

واردات محصولات پتروشیمی 1 میلیارد دلار کاهش یافته. مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به‌اینکه سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار محصول پتروشیمی به‌کشور وارد میشه، گفت: با اجرای ۳۳ طرح موفق در کشور، واردات محصولات پتروشیمی تا ۷۰ درصد کمتر شده.

 

۵۰ طرح در صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می رسه . محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  گفت: ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی داریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسن و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ۱۳۵ میلیون تن میرسونه. همچنین محمدی گفت با بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم در سال 1404، خوراک تحویلی از صنعت نفت به معادل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش می یابد.

 

بریم سراغ یک خبر محیط زیستی. مهرماه 99 عده ای با در دست داشتن پلاکارد، مخالفت خودشون رو برای ساخت پتروشیمی الوند نشون داده بودن و اما این هفته  مدیرعامل شرکت پلی‌پروپیلن الوند در رابطه با سمی بودن تولید پروپیلن در این پتروشیمی گفت: این واحد، یک واحد پایین‌دستی در حوزه پتروشیمیه و به‌عنوان واحدی غیر آلاینده شناخته میشه. خوراک این واحد سمی نبوده و محصول نهایی هم دارای کاربردهای پزشکی و بهداشتیه و از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می کنه.

 

این هفته جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در نشستی با حضور برخی از مدیران و کارکنان صنعت نفت به تشریح مهمترین اولویت‌های کاری خود پرداخته و با یادآوری این موضوع که در بخش فروش نفت چالش‌هایی وجود داره و شرایط تحریم به مراتب سخت‌تر از دوره‌های گذشته است، گفت: امیدوارم با همراهی مجلس و سرمایه انسانی ارزشمند صنعت نفت، روزها، ماه‌ها و سال‌های خوبی را در کنار هم تجربه کرده و به اعتلای این صنعت کمک کنیم.

 

بعد از تحولات افغانستان و به روی کاراومدن طالبان، ایران هم صادرات سوخت به افغانستان را از سرگرفت. «حمید حسینی» سخنگو و عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفته که صادرات سوخت به افغانستان پس از مدتی تعلیق، بار دیگر آغاز شده است. با توجه به تحولات افغانستان، برخی تجار ایرانی به دلیل وضعیت امنیتی این کشور نگرانی‌هایی داشته و از تبادلات مالی و کالا جلوگیری می کرده اند.

 

وحالا خبر ورزشی این هفته از باشگاه صنعت نفت ابادان. اعضای هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان در هفته گذشته به دلیل مشکلات ساختاری و عدم توجه مسئولان از سمت خود استعفا دادند و حالا پس از گذشت یک هفته سکوت خبری، مجمع این باشگاه با استعفای هیئت مدیره مخالفت کرده. البته اعضای هیئت مدیره اصرار به تصمیم خودشون دارن و نمی‌خوان مجددا در این باشگاه حضور داشته باشند. باید دید در روزهای آینده تکلیف این باشگاه چه خواهد شد؟

 

اخبار این هفته رو با یه خبر خوب به پایان می رسونیم. به نقل از اس پی گلوبال پلتس، صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه های ژانویه و اوت به بالاترین رقم خود، طی دو سال گذشته رسیده، یعنی حدود 500 هزار تن. دلیل این افزایش را میشه بالا رفتن تقاضای چین برای محصولات پتروشیمی دونست. انتظار میره صادرات ال‌پی‌جی ایران تا پایان سال 2021 به خاطر افزایش تولید این محصول و بالا رفتن تقاضای اون از 500 هزار تن هم فراتر بره.